Kentalis-naar-Kurdistan.reismee.nl

De eerste twee dagen

Dit keer zijn we in Koerdistan met 4 experts en de projectleider. Dian, Ellen en Lidy om met de leraren te werken, Marieke om met de social workers (maatschappelijk werkenden) en leerkrachten van de jongste groepen te werken, en Julia, die de eerste twee dagen een training voor de directeuren verzorgde.

Met de leerkrachten zijn we praktisch aan de gang gegaan. De eerste trainingsochtend hebben we het lesvoorbereidingsformulier behandeld, n.a.v. een opgenomen les in Nederland.
Ook hebben we ze een heleboel eigengemaakte materialen laten zien, die ze voor allerlei vakken kunnen inzetten.
Deze ochtend hebben we groepjes gemaakt en kregen ze de opdracht om een les voor morgen voor te bereiden aan de hand van het lesvoorbereidingsformulier. De teksten in de boeken zijn lang, complex en erg abstract. Leerkrachten richten zich met name op het letterlijk reproduceren van de teksten. We zijn met hun aan het werk om meer gevarieerde oefeningen in hun les te krijgen, zelf oefenmateriaal te maken en om een andere manier van controleren aan te bieden, naast het van buiten kennen van de teksten. De mensen zijn gemotiveerd, komen ook met hun problemen en vinden het lastig om creatief te zijn in het bedenken van andere werkvormen. We gaan dus de komende dagen, vooral doen, doen, doen. De hele ruimte ligt vol met allerlei materialen en spullen die ze kunnen gebruiken om leermiddelen te maken.

Marieke is de afgelopen twee dagen met de social workers in gesprek gegaan om te praten over de taken die zij binnen de school hebben en vooral tegen welke problemen ze aanlopen. De belangrijkste punten die naar voren kwamen tijdens het eerste gesprek was de samenwerking met collega's binnen de school en het omgaan met gedragsproblemen bij de kinderen uit de verschillende klassen. Heel vaak is het niet duidelijk hoe de taken verdeeld zijn en weten de social workers niet goed hoe ze invulling moeten geven aan hun functie.

Ook heeft ze samen met de social workers een gesprek gevoerd met een aantal ouders van dove kinderen. Er kwamen behoorlijk veel ouders op de uitnodiging af en het was duidelijk dat ze veel vragen hebben en graag gehoord willen worden. Dit zou een concrete taak voor de social workers zijn om uit te werken.

Maandagochtend is Marieke met de social workers en ouders de kleuterklas ingegaan om door middel van activiteiten te laten zien hoe de basiselementen in de communicatie toegepast kunnen worden in spel. Het was vooral heel leuk om te zien hoe de kinderen actief op Marieke reageerden en het was voor ouders en social workers verrassend om te zien hoeveel communicatie er mogelijk is zonder elkaars taal te spreken. Marieke heeft ook de mogelijkheid van een co municatieschriftje school-thuis geïntroduceerd. Als reactie daarop gingen ouders en leerkrachten telefoonnummers uitwisselen, omdat het ze inderdaad een goed idee leek om met elkaar te communiceren. Aan de hand van opnames die 's morgens waren gemaakt is Marieke 's middags weer verder gegaan met de social workers. Soms pittige gesprekken, want het is voor hen niet altijd makkelijk om in mogelijkheden te denken en te praten.

Julia heeft twee dagen met de 3 directeuren van de Hiwa-scholen gewerkt. In overleg met hen komt vaak veel machteloosheid naar boven, om zaken die hun school betreffen te regelen. Op ministerieel niveau worden ze regelmatig overruled, ook waar het zaken betreft die volgens hun taakomschrijving bij hen liggen.

In deze twee dagen wilde ik vooral met hen werken aan het concretiseren van mogelijkheden die ze hebben, en niet vervallen in het benoemen van onmogelijkheden, of het benoemen van zaken die andere mensen niet doen, waardoor zij hun werk niet kunnen doen. Dat viel niet altijd mee voor ze. Ook niet om haalbare concrete doelen te formuleren, waaraan ze zelf zouden kunnen werken, en die een verschil zouden maken in het onderwijs aan de dove kinderen op hun school. Sommige doelen die ze formuleerden lagen volledig buiten hun invloedssfeer.
Het was goed om met dit kleine clubje te werken, en ook als collega's waren ze in staat elkaar te adviseren. Alle drie zijn het voormalige leraren die jarenlange ervaring hebben in het onderwijs aan dove kinderen en prima weten wat ze met hun school zouden willen. Ze voelen zich echter nogal eens vleugellam gemaakt op de plek waar ze nu zitten, dus het was goed om samen te zoeken naar zaken waarin ze succesvol kunnen zijn.

Aan het eind van deze twee dagen gingen bij alle drie de trainingen mensen positief de deur uit. Goed dat we twee weken de tijd hebben hier.

Beppie

Zo te lezen een tough job voor iedereen, maar wat inspirerend. En leuk om te lezen. Zet 'm op allemaal. Groeten van Beppie

Martijn

Ja, ik denk ook dat een tough job is, maar wel zoiets uitdagends en geweldig om te doen! (toch wel jaloers, moet ik zeggen)

Thea

Allereerst: leuk om je in"actie"te zien op de foto's!
Lijkt me niet eenvoudig om deze gesprekken -zeer waarschijnlijk?- via tolken te voeren,en dan te proberen het niet haalbare om te buigen in wel te bereiken doelen. Succes!! Liefs Thea

Cecile

Ha Marieke,

Wat leuk om je op een foto te zien. Ik ben zo nieuwsgierig hoe het nu is om in K. te werken ipv alleen familiebezoek. Vandaag gaf ik uitleg over de leefleergroepen aan het team van de GB, met o.a. Gera. gehad over samenwerking en soepel instromen van kleintjes met complexe beperkingen.
Ik zal jullie blijven volgen via de PC.

groeten, Cecile

Gera

Wat heb je al veel gedaan, Marieke! En zo te lezen wordt je specifieke inbreng heel goed ontvagen. Fijn!
Leuk om op de foto's te zien hoe jullie daar leven in het hotel en hoe je met de schoolbus naar je werk gaat. Veel plezier nog voor de komende tijd! Ik blijf je volgen en ben benieuwd naar de verdere verhalen!
Lieve groet,
Gera

Lottie Schenk

Jullie zijn kennelijk zonder problemen gearriveerd en aan het werk gegaan. Dit eerste verslag doet denken aan een vliegende start. Geweldig dat de goede planning ook goed lijkt te werken. Het was fijn om te lezen en om de foto's te zien. Alle goeds, veel groeten van Lottie.

marianne

Hoi allen,

Terwijl het hier voelt als -15 door de koude wind, zitten jullie daar te zwoegen en zweten! Hey Dian, da's nog eens lekker praktsich werken daar. En een gemotiveerde groep is altijd een mooie gewaarwording. Maar ook intensief, dus je zult 's avonds wel bekaf zijn. Hebben ze daar ook zo'n lekker likeurtje om van te genieten? (Vast niet zo lekker als in Roemenie). Hopelijk komen de klompjes weer goed van pas en kunnen jullie er veel brengen waar de professionals aldaar weer mee vooruit kunnen. Zo te lezen in jullie verslag gaat dat wel lukken.
Veel succes en tot ziens weer,
Marianne knoops

Saar

Leuk om te lezen en klinkt goed, hoor! Het heeft hier trouwens al gesneeuwd dus je mist niets...

Wendy

Erg leuk om de verhalen te lezen. Al meteen super-druk aan het werk! Nog veel succes gewenst!

Wendy

Willemijn

Leuk om te lezen wat jullie de eerste dagen hebben gedaan. De foto's geven daar een mooi beeld bij. Hier vriest het..
Dikke kus van je zus

Toos

Wat zijn jullie weer goed van start gegaan! En nu met een heel team! Zo te lezen worden de collega's in Kurdistan weer verder toegerust . Heel veel succes en een hele fijne tijd gewenst!

Henk

het blijft erg leuk om jullie ervaringen te lezen en om de foto's te zien.
Veel succes de verdere trainingen.

even