Kentalis-naar-Kurdistan.reismee.nl

...en een kop nescafe met melk:-)

Vanuit suliamania even een aanvulling op het voorgerecht, hoofdgerecht en toetje... Als een kop nescafe met melk ter uitbuiking zeg maar... (het drinkt overigens als een overheelrijke kopje ouderwetse warme melk voor het slapen gaan; denk wel aan het velletje:-P

Tongue out

Gisterenavond 7 uur kregen wij te horen dat er toch geen vrije dag zou zijn i.v.m. de nieuwe Arabische maand. Dit bleek morgen (dinsdag) te zijn. Hopende dat veel leerkrachten dit nieuws mee zouden krijgen via radio en tv, gingen wij (Lidy en Ellen) vanochtend dan vrolijk en goed uitgerust (oa met overgebleven pepernoten; nee, geen stamppot) dan richting de school.

En ja; op twee cursisten na was de hele groep weer paraat. Een leerkracht zei; Ik ben blij dat wij vandaag geen vrije dag hebben, nu kunnen wij goed door met de training' . Kijk, hier worden wij nu blij van!

Het accent lag vandaag op het visualiseren van begrippen: hoe kan je zonder taal (en gebaren) relatief abstracte begrippen uitleggen? Dit veroorzaakte de nodige hilariteit in de verschillende groepjes. Hoe beeld je nu 'ver- weg' uit? Of kracht, concentreren, vrijheid of jaloers? We kwamen er achter dat het goed is om de verschillende betekenissen hierin mee te nemen naar de kinderen. Het begrip 'oud' bijvoorbeeld: een mens kan oud zijn, maar een boterham of een kast ook. 'Kracht' kan innerlijke of fysieke kracht zijn. Ook de tegenstelling laten zien helpt hierbij.

Het is mooi om te zien hoeeen groepsproces (25 cursisten) verloopt. Waar wij afgelopen zaterdag, dag 1, nog erg aan elkaar moesten wennen, was gisteren iedereen al meer openen werd er zelfs een rondje 'leeftijden raden' gedaan tijdens de pauze... Vandaagwerd er veel besproken, gediscussieerd en gelachen.

Verder kwamen vanmiddag Julia en Marieke aan in Sulaimania en kregen een hartelijk ontvangst op de school. Julia vertrekt morgen weer naar Nederland, zodat ze op 9 december bij de netwerkbijeenkomst en het afscheid van Nicoline Mostert kan zijn. Marieke zal hier een aantal dagen werken met de social workers van de school.

Maareerst morgen een vrije dag.