Kentalis-naar-Kurdistan.reismee.nl

Voorgerecht, hoofdgerecht, toetje

Voorgerechten, hoofdgerechten en een toetje!

In Koerdistan wordt in vergelijking met Nederland uitgebreid gegeten. Dat wil zeggen dat bij de lunch en het avondeten allerlei verschillende salades worden gereserveerd, vergezeld van rijst, brood, soms ook nog spaghetti met diverse soorten vlees (kebab, gegrilde kip enz. enz.). Kortom: uitgebreid. De maaltijd wordt afgesloten met een klein glaasje (mieren-) zoete sterke thee: het toetje.

Ik (Dian) begin met (voor mij) het toetje van de dag: één leerkracht zei na de training: 'les krijgen en leren is leuk. Dat heb ik gezien vandaag'. Na een intensieve dag is dat wat je als trainer natuurlijk wilt horen! Echter ...wat waren dan wel het voor- en het hoofdgerecht? Aan de hand van vier fases die een lesbevat hebben we concreet geoefend hoe je vermenigvuldigen aankan leren. De meeste oefeningen hebben we in spelvorm aangeboden. Omdat men hier niet zo gewend is om 'spelend te leren', gaf dit natuurlijk in eerste instantie veel hilarische misverstanden, maar als men een spel eenmaal doorhad, konden ze dit plaatsen in de opbouw van een les. Verschillende oefenvormen van het vermenigvuldigen hebben we besproken en gespeeld. Daarnaast hebben de leerkrachten tijd gehad om materialen te maken die ze de volgende dag in hun les konden gebruiken. Zowel materialen die nodig zijn om de les uit te leggen, dan wel materialen die nodig zijn om het geleerde in te oefenen.

's Middags kwam het hoofdgerecht, wat verschillende bijgerechtjes bleek te hebben. Het hoofdonderwerp was leren lezen bij dove kinderen. Een item wat we in april j.l. ook al besproken hadden, maar waarbij we nu visuele ondersteuning hadden in de vorm van een onlangs uitgebrachte dvd. De leerkrachten waren verbaasd over onze klasseninrichting, het feit dat één leerkracht alle vakken geeft, dat de kinderen de hele dag in dezelfde klas en bij dezelfde leerkracht zijn. Daar zagen ze veel voordelen in. Ze keken verrast op, toen ze enkele kinderen hoorden praten....en van het feit dat de kinderen teksten kunnen lezen. Naar aanleiding hiervanhebben de verschillen besproken tussen het onderwijssysteem in Koerdistan en Nederland, het inzetten van allerlei leermiddelen enz. enz., kortom .....veel bijgerechtjes....zoals een Koerdische maaltijd betaamt. En zoals na een goede maaltijd betaamt: iedereen zucht tevreden en heeft voor vandaag genoeg gehad!

Willem

Hallo allemaal,
Mooie verhalen vanuit Koerdistan! Het lijkt er op dat alles wat jullie aanbieden op goede aarde terecht komt. Vruchtbaar werk kortom dat jullie verrichten. Dat is nog veel mooier.

Voor de komende -voor ons nieuwe- week heel veel succes. Jullie als Nederlandse delegatie natuurlijk, maar zeker ook de Koerdische collega's. Natuurlijk opnieuw groeten voor jullie en alle bekenden die jullie nog ontmoeten.
Willem

A.Peperkamp@kentalis.nl

Voor mij is het lezen van dit verslag ook smullen.....
Misschien zit daar het probleem met afstemming op Nederlandse scholen? Proberen we ze teveel stamppot te laten eten....

F.Leijendekkers@kentalis.nl

Het lezen van jullie verslagen, geeft mij steeds vaker het gevoel van een gemiste kans. De kans, die ik misschien gehad zou hebben, als ik gereageerd zou hebben op de Kentalis International vactures toendertijd.
Dan had ik mogelijk nu ook kunnen zeggen en zuchten : " heerlijk allemaal, genoeg geweest voor vandaag. Morgen weer !" Wat een fijn gevoel moet dat geven.
Succes nog en met de woorden van Annemarie te spreken : "smullen jullie ".

d.haak@kentalis.nl

Erg interessant en leuk om te lezen en mee te beleven!
Mooi om zo van verschillende werelden te kunnen proeven, veel succes nog met het vervolg van de reis!