Kentalis-naar-Kurdistan.reismee.nl

Supas en sertsau.....

‘Supas': een woord dat wij vandaag veelvuldig over en weer hebben gecommuniceerd... Het betekent 'Mijn dank is groot'. Het wordt veelal visueel ondersteund met een grote glimlach en een integer gebaar. Nu, de training van de leerkrachten gedurende 5 dagen in Erbil is vanmiddag afgesloten met een officiële sessie waarbij certificaten werden uitgedeeld. De cursisten werden tevens verblijd met een extra cadeau: een pen in de vorm van een spijker/ schroef/ steeksleutel als een ‘tool'. Nu kan het team (symbolisch) samen verder bouwen aan een betere toekomst voor de dove leerlingen hier.

De training was vandaag onder andere gericht op het begrijpend lezen bij dove kinderen. Hoe zorg je ervoor dat dove leerlingen een tekst beter begrijpen, dat zij de betekenis van nieuwe of moeilijke woorden/ begrippen achterhalen? Daarnaast hebben wij wederom aandacht besteed aan een lesvoorbereiding, nu gerelateerd aan het omgaan met een tekst vanuit een tekstboek: welke verschillende oefeningen ga je doen om je doel te behalen?

Verder ook weer spelletjes gedaan samen.. .. Hierbij komt nogal wat kijken. Zo kost het uitleggen veel tijd doordat de uitleg getolkt moet worden. De spelletjes zijn bovendien nieuw voor hen. Dit zorgt nogal voor verwarring en onduidelijkheid , maar in ieder geval werkt dit op ieders lachspieren;-)

Verder moeten wij rekening houden met aspecten van cultuur. Zo willen sommige vrouwelijke cursisten liever niet bij mannelijke cursisten in een groep. Maar wanneer iedereen uiteindelijk dan weer even kind mag zijn is het een prachtig om te zien!

Goed, wij (Lidy en Ellen) sluiten af. ‘Sertsau Erbil'(Je bent op mijn ogen), een mooi woord voor een afscheid. Wij vertrekken morgenochtend richting Sulaimanyia ... op naar 5 nieuwe trainingsdagen vol stress, ontspanning, plannen , loslaten...en avontuur!

Angelique( Enk)

Pracht verhaal, erg leuk te lezen!! Lieve groet voor allen, speciaal voor Ellen