Kentalis-naar-Kurdistan.reismee.nl

"Meer, meer, meer.....en nog meer!"

Dat waren de woorden gisteren (maandag) van de leerkrachten na de trainingsmiddag. Dat betekende dat ik (Dian) gisterenavond nog flink aan de slag moest. Na de training waren Sala (directeur van gehandicaptenzaken), Amira en Hassan zo vriendelijk mij mee te nemen naar een bergtop. Je moet weten dat Duhok in een dal ligt, omgeven door hoge bergen. Vanaf de bergkammen heb je een geweldig uitzicht over de stad. Julia en ik waren daar al een keer geweest, echter toen was het donker. Hoorden wedestijds alleen het gegons van de stad, nu zagen we ook alle kleuren, huizen enz....Vervolgens reden we naar de stuwdam, die we bij ons vorige bezoek ook alleen in het donker gezien hadden. Ook hier weer een prachtig vergezicht!!!

Vandaag (dinsdag) was het officieel een vrije dag. Dit wordt dan kort van te voren aangekondigd op de t.v. De leerkrachten die aan de training deelnamen kwamen toch op school en ook Sala. Eerst hebben we gezamenlijk in de keuken ontbeten: ineens zijn er dan allerlei soorten brood op school, met yoghurt, kwark en kaas. Erg gezellig en de sfeer was meteen ontspannen. De leerkrachten wilden niet eten tussen de middag, enkel even pauze om te bidden en dan om 14.00 uur afronden, i.p.v. 15.00 uur, om samen in een restaurant te eten (het was tenslotte ook een feestdag). En zoals beloofd had ik nieuwe materialen: ik had een domino gemaakt van gebarentekening met woorden, een memory van woorden en gebaren en 'knijpkaarten'. Iedereen was enthousiast. Er werd afgesproken dat we deze, omdat het aan de juiste materialen ontbrak, de volgende dag zouden gaan maken. Ook het gebruik van internet/google, you tube voor 'science' is aan de orde geweest/hebben we opgezocht en was een eye-opener.

We hebben de materialen, die de leerkrachten de afgelopen dagen gemaakt hadden, bekeken en besproken hoe je die klassikaal in kunt zetten, maar ook individueel en in tweetallen. Na een korte pauze, stond spraakafzien op het programma. Als vanzelfsprekend moet dit uitgeprobeerd worden. Er kwam een uitgebreide discussie op gang over het leren lezen, leren spreken en leren liplezen en de rol van de klankgebaren en vingerspellen. Deze is nog niet afgerond en morgen wordt dit in de training opnieuw een item. Natuurlijk hebben we tussendoor ook nog allerlei spelletjes gespeeld, wat veel gelach en een goede werksfeer oplevert. Sherwan, de enige mannelijke deelnemer aan de cursus, hebben we een uitgebreid applaus gegeven, omdat hij zich geweldig staande houdt tussen de dames!!

De leerkrachten worden verder 'zoet' gehouden met de pepernoten die we meegenomen hebben. De meeste leerkrachten nemen er een aantal mee naar huis om ze laten proeven en het verhaal over de Sint te vertellen aan hun familieleden. Dit kunnen ze omdat ik aan de hand van het communicatiepaspoort, gemaakt door Kentalis, hun informatie heb gegeven over deze Nederlandse traditie. Na de training gezamenlijk het restaurant in: wederom een uitgebreide maaltijd en een uitgelaten sfeer. Na de voedzame maaltijd, een klein wandelingetje door het pas aangelegde park , en daarna hoefde niemand meer.... meer.... meer.... meer.....

Hans (Soz Fonds)

Het zijn leuke en bijzonder informatieve berichten om te lezen. En goed geschreven ook. Knap! Veel succes verder en ik kijk al uit naar het nieuwe verhaal.
Hans

Jeanne Berkelmans

Interessant om te lezen hoe het met jullie gaat daar. Ik lees veel overeenkomsten met andere landen in hoe de cursisten met de informatie omgaan en vooral ook met onze spelvormen. Dat werkt kennelijk gauw op de lachspieren. Fijn dat ze zo enthousiast zijn en blijven.
Succes met de afronding en een goede reis naar het koude Nederland.
Groetjes, Jeanne

Maike

Mooi geschreven allemaal! Complimenten! En wat een prachtige foto's, ik wacht op meer bij thuiskomst....
Het lijkt wel alsof jullie steeds meer inburgeren daar!

Maike

Kun jij de prijzen van die vakantiehuisjes (op een van de foto's) eens opvragen?